حکمت کهن

علوم باطنی و ماوراء ، علوم غریبه ، فراروانشناسی ، موفقیت و توسعه فردی ، قانون جذب ، طب مکمل

حکمت کهن

علوم باطنی و ماوراء ، علوم غریبه ، فراروانشناسی ، موفقیت و توسعه فردی ، قانون جذب ، طب مکمل

حکمت کهن

آموزش نظری و عملی، عمومی و اختصاصی ، اشتراک گذاری دانسته ها و تجربیات درباره متافیزیک و علوم غریبه، علوم باطنی، فراروانشناسی، روانشناسی موفقیت و توسعه فردی ، آموزه های قانون جذب.

یوگا چیست؟ - همه چیر درباره یوگا ، پرانایاما قلب یوگا

یوگا چیست؟ - همه چیز درباره یوگا

(بخش چهارم)

قلب یوگا

چهارمین پله از نردبان یوگا و در حقیقت قلب یوگا ، پرانایاما است. از طریق انجام تمرینات پرانایاما میتوان به مراحل بالایی از معنویات صعود کرد. تمرینات پرانایام به منظور جذب و کنترل نیروی پرانا می باشد که بیشترین میزان آن در هوا وجود دارد. پرانا نیروی حیات و انرژی زندگی می باشد. با تمرینات کنترل تنفس (پرانایام) میتوان آگاهانه پرانای درونی خود را بالا برد. کنترل پرانا یعنی کنترل فکر و کنترل فکر یعنی کنترل پرانا.

پرانا تولید کننده افکار و آگاهی است و فکر بدون پرانا نمی تواند فعالیتی داشته باشد. پرانا در درون فکر جریان دارد و موجب حرکت فکر می شود. با تمرینات پرانایام از طریق کنترل دم و بازدم میتوان ناخالصی ها را از شش ها و سراسر بدن پاک کرد و سیستم عصبی را تحت کنترل خود درآورد.

پرانا در حقیقت انرژی حیاتی است که در همه عناصر دنیا وجود دارد . پرانا مستقلا آگاهی یا روحانیت نیست بلکه فرم انرژی پاک است که به توسط آن بدن فیزیکی و ماده تحرک یافته و با بدن لطیف و روح اتصال و هماهنگی می یابد.

پرانا از ماده لطیف تر و از فکر زمخت تر است و نهایتا به فکر تبدیل میشود. پرانا در هوا و غذا و آب و نور وجود دارد ولی ویتامین و گرما نیست. آنها واسطه هایی برای انتقال پرانا هستند. پرانا به صورت انرژیهای مختلف تجلی و ظهر می یابد.

امواج پرانا از طریق کنترل تنفس و تنظیم حرکات تنفسی به سادگی قابل کنترل می باشد و به این طریق فکر تحت کنترل در می آید. هیچ انرژی ای مهم تر و یا قویتر از انرژی کسی که پرانا را خوب درک نموده و آن را به خوبی به کار می گیرد وجود ندارد.

یوگا چیست؟ - همه چیر درباره یوگا ، انرژی حیاتی پرانا ، تنفس ، پرانایاما

حکیمان باستانی هند می دانستند که همه وظایف بدن توسط پنج نوع انرژی که پنج شکل اصلی پرانا هستند انجام می شوند . این پنج انرژی به نامهای : پرانا ، آپانا ، سامانا ، اودانا و ویانا نامیده میشوند. از بین آنها پرانا و آپانا عمده تر هستند. مکان پرانا در قلب است و در داخل قفسه سینه حرکت میکند. پرانا از انرژی حیاتی هوا جذب میشود و رنگ آن قرمز یاقوتی است و مطابق با آناهاتا چاکرا است.

اگر پرانای مغز بالا برود ، فکر از زیر فرمان حواس و احساسات مختلف بیرون آمده و تحت تاثیر پرانا قرار میگیرد. اما اگر میزان آن در شخص کاهش یابد فکر از خواسته ها و آرزوها تبعیت کرده و فرمان می برد. در این صورت فکر برای رسیدن به خواسته ها و آرزوهای خود بر آنها متمرکز می شود. به هر میزان پرانای فکر شخص بیشتر شود ، خواسته ها و آرزوهایش به همان میزان کمتر میگردد .

002.gif مطالعه متن کامل نوشتار در وبسایت حکمت کهن.

 

»»»  از اینجا مطالعه فرمایید.

https://metafn.ir/1398/08/03/%d9%be%d8%b1%d8%a7%d9%86%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%85%d8%a7-%d8%8c-%d9%82%d9%84%d8%a8-%db%8c%d9%88%da%af%d8%a7-%db%8c%d9%88%da%af%d8%a7-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f-%d9%87%d9%85%d9%87-%da%86%db%8c/


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی